Cas telefon guna air kencing

Cas telefon guna air kencing

Kini lebih satu bilion penduduk dunia masih tak memiliki akses kepada tenaga elektrik. Baru-baru ini timbul persoalan bolehkah tenaga yang dihasilkan dari air kencing memberikan penyelesaian?

Hakikatnya ada lebih tujuh bilion manusia di planet Bumi serta dianggarkan ada 10.5 bilion liter air kencing manusia mampu dikumpulkan bagaimanapun telahpun dibazirkan setiap hari.

Banyaknya ini bersamaan dengan 4,200 kolam renang bersaiz Olimpik – sekiranya dikira air kencing semua orang di muka Bumi. Itu pun andainya saintis menjalankan kajian menggunakan air kencing agar tak dibazirkan.

Dengan sekitar satu pertujuh penduduk yang tak memperoleh bekalan elektrik asas selain bekalan bahan api macam minyak serta arang batu semakin meruncing dan membawa akibat rumah hijau, saintis patut mendapatkan penyelesaian kepada tenaga dunia yang mampu diperbaharui serta mapan. Jawapannya tidak mustahil dari sumber yang ada di persekitaran kita.

Tahun lepas sekumpulan penyelidik daripada Makmal Robotik Bristol di United Kingdom (UK) membuktikan mereka mampu menjana tenaga telefon bimbit menggunakan air kencing.

Mereka menggunakan apa yang dikenali sebagai sel bahan api mikrobial ataupun MFC bagi menjana tenaga yang cukup bagi mengirim mesej, melayari Online serta membuat panggilan.

Namun saintis percaya, tak lama lagi ia bakal menjana tenaga dii rumah serta bangunan malahan keseluruhan kawasan kejiranan.

MFC mengubah tenaga yang ada di alam sekitar untuk memecahkan bahan organik menjadi tenaga elektrik yang selepas itu ditukar kepada tenaga elektrik.

Ia dikatakan boleh menaikkan keupayaan hinggakan 85 % dibandingkan 35 % sebelum ini. Penyelidikan mengenai MFC bukan sesuatu yang baharu, ia telahpun wujud sejak satu abad lalu serta kaedahnya dipertingkatkan berdasarkan perkembangan semasa.

Pada tahun 1960-an, NASA mula menggunakan MFC di angkasa bagi menjana tenaga dari hampas padi. Pada tahun 1980-an saintis mula menjalankan penyelidikan samada sel berkenaan mampu menolong menghasilkan tenaga di negara membangun.