Masalah Umat Islam terlalu beremosi – Tun Mahathir

Masalah Umat Islam terlalu beremosi – Tun Mahathir
Mantan Perdana Menteri Malaysia Tun Mahathir Mohamad

Masalah umat Islam walaupun adalah kumpulan penganut agama kedua paling besar di dunia merupakan kelompok yang tidak vokal dan tidak pelajari latar belakang sejarah mereka sendiri.

Mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, hal berkenaan terjadi sebab pemikiran penganut agama Islam kerap bercampur dengan berbagai-bagai anekdot beremosi.

Justeru umat Islam sepatutnya memberi tumpuan kepada realiti serta tidak terpengaruh dengan emosi yang sering menjadi masalah mereka.

“Terdapat kecenderungan oleh kita meletak emosi lebih dari fakta. Sebab itu kita tak diambil serius. Kita tidak berfakta serta saintifik.

“Ini kelemahan kita (masalah umat Islam) yang wajib ditangani. Maka, menerusi kajian akademik, kita dapat mencari kebenaran. Hanya dengan kebenaran kita boleh mempelajari sesuatu,” katanya.

Sejarah membuktikan bahawa masyarakat Yahudi selama ini ditindas serta dihukum oleh pihak Kristian.

“Masyarakat Yahudi dihukum oleh penganut Kristian serta bukan umat Islam. Mereka dilakukan pembunuhan serta kekejaman. Mereka ditekan serta menjadi pelarian dan dibenarkan menetap di negara Islam, tetapi tidak ditindas,” katanya.

Menurut Tun Mahathir, sewaktu pemerintahan Turki Uthmaniyyah, kaum Yahudi dibenarkan hidup bebas serta mengamalkan agama masing-masing.

“Tapi hari ini, kita lihat Yahudi bertindak kejam dengan membunuh umat Islam iaitu pihak yang mesra serta yang beri tempat bagi mereka melepaskan diri daripada Kristian sebelum ini.

“Kalau mereka diseksa oleh orang Kristian sebelum ini kenapa bunuh orang Arab sekarang? Sehubungan itu, kita perhatikan banyak perkara mampu dipelajari,” katanya.